اگر نژاد مردم ایران آریایی است پس چرا پوست مردم ایران سفید نیست ؟
بازدیدها: 214
پرسش خوبی است. از گذشته گفته اند مردم ایران آریایی هستند و از گذشته گفته اند از ویژگی های نژاد آریایی رنگ پوست سفید است.
اما بدیهی است که رنگ پوست مردم ایران اعلب گندوم گون است و رنگ پوست سفید که معروف است ویژگی اصلی نژاد آریایی است در بین مردم ایران بسیار کم است.
یا ایرانی ها آریایی نیستند و نژاد آریایی یک توهم هست و یا آریایی ها سفید پوست نیستند و آریایی ها همین ایرانی های گندوم گون که میبینیم هستند !
اما نه ماجرا بسیار پیچیده تر از این حرفها است. مساله نژاد، رنگ پوست و نسب بسیار پیچیده است و به این راحتی ها نیست.
اول اینکه بیاید اروپا را نگاه کنیم، مردمی که به سفید پوستی معروف هستند.
میرویم به جایی که سفید پوسترین سفید پوست ترین مردمان اروپایی و جهان آنجا هستند، یعنی شما اروپا. اسکاندیناوی جایگاه مردمان سفید پوست اروپایی لست. روزی در اینستاگرام از یک فرانسوی خواندم که اسکاندیناوی ها نسبت به مردم جنوب اروپا مانند فرانسه احساس نژاد پرستی دارند ! بله مردم شمال اروپا بسیار سفید هستند حتی سفید تر از مردم اروپای جنوبی و اروپای مرکزی.
در اسکاندیناوی دو کشور همسایه و بسیار سفید پوست داریم که از دو نژاد بسیار متفاوت هستند !
فنلاندی ها و نروژی ها دو نژاد متفاوت دارند. نروژی ها رنگ پوست سفید دارند و خون آریایی دارند حتی اسطوره و اندیشه ورزی آریایی دارند اما فنلاندی ها که سفید پوست هستند حتی تا حدی سفید پوست تر از مردم دانمارک و نروژ اما مردم فنلاند نه خون آریایی دارند نه زبانشان زبان آریایی است و نه اسطوره هایشان اسطوره های آریایی لست.
زبان فنلادی از معدود زبانهای غیر هندواروپایی و غیر آریایی اروما است.
میبینید که سفید پوست بودن دلیل آریایی بودن یا نبودن نیست. مثلا مردم یونان و ایتالیا از شناخته شده ترین و قدیمی ترین مردمان شناخته شده آریایی هستند. مردم یونان و ایتالیا خون آریایی زبان آریایی و اسطوره های آریایی دارند و بسیار گندم گون هستند و رنگ پوست سفید ندارند.
پیش از مهاجرت آریایی ها از لیران به اروپا مردمان ساکن اروپا سیاهپوست و یا حداقل بسیار سبزه بودند و اصلا با مهاجرت آریایی های ایران که بعد ها ژرمن و سلت نامیده شدند رنگ مردم اروپا کم کم سفید پوست شدند. غیر آریایی ها و آریایی های اروپا هزاران سال در اثر زاویه تابش نور خورشید رفته رفته سفید پوست تر شدند و مردم ایران به دلیل نزدیکی به خط استوا و زاویه شدید تر تابش خورشید تیره تر شدند.
هر چقدر به بوشهر جنوبی ترین نقطه قلمرو آریایی نزدیک شویم مردمان با اینکه خون و اسطوره و زبان آریایی دهرند تیره پوست تر میشوند و هر چقدر شمال را پیش بکیریم مردمان سفید پوست تر میشوند تا اینکه به قلمرو شمالی اسکاندیناوی برسیم و با مردمان آریایی نروژ و دانمارک برخورد کنیم و البته مردم بسیار سفید پوست و غیر آریایی دانمارک.
برای مثال آریایی های ارمنستان خود را روشن تر از مردم ایران میدانند که البته این اندیشه درست هم هست. از طرفی ارمتی ها به دلیل رنگ پوست تیره تر میتوانند مورد نژاد پرستی و دیگری پنداری مردمان شمالی مانند روسیه و اروپا واقع گردند چنانچه خود مردم اروپا در جنوب و مرکز میتوانند هدف برتری جویی اسکاندیناوی یایی ها واقع گردند.
رنگ پوست بیشتر معلوم محیط زیست و زاویه تابش خورشید در طول هزاران سال تایین میگردد.
مردمان جنوب آمریکا در ایالت تگزاش و مردم استرالیا در نهایت پس از هزاران سال کندوم گون و تیره تر خواهد شد.
رنگ تیره در مناطق نزدیک استوا به دلیل تولید ملانین برای دفع اشعه های خطر ناک خورشید و جلو گیری از آسیب بافت پوست است که از نشانه های رحمت الهی برای بقای انسان در شرایط گوناگون است و با زندگی کردن در طول چند هزار سال انسان در یک محیط دچار تغیرات ظاهری میشود.
آریایی ها شاخه های گوناگونی دارند و از بسیار سفید تا گندم گون مایل به سبزه و چشنان آبی گرفته تا سب، عسلی و قهوه ای دگرگون میگردند .

ایرانی ها گندم گون هستند، زیرا نژاد آریایی ندارند، سهم اجداد آریایی در اجداد پدری ایرانیان تنها ۱۵ تا ۳۰ درصد در اجداد مادری اغلب کمتر از ۱۰ درصد و در کل ۱۵ تا ۲۵ درصد است. بخش عمده اجداد مردم ایران بومیان پیشا آریایی (۵۵ تا ۷۵درصد) است.
این ادعا درست نیست چون ۱ اینکه آریایی های واقعی بومیان ایران هستند و ملاک آریایی بکدن ایرانی بودن هست و دوم اینکه قدمت آریایی ها پیش از تشکیل هاپلوگروپ پدری R و J هست
حق با شماست که این موضوع پیچیده است و تعاریف متفاوتی برای «آریایی بودن» و «بومی بودن» وجود دارد که منجر به اختلاف نظر میشود.
این یک واقعیت است که واژهٔ «آریایی» در زبانهای باستانی ایرانی و هندی به معنای **«نجیب»** یا **«مردمان خودمان»** بوده است.
– **دیدگاه زبانی و علمی رایج:** در علم زبانشناسی و تاریخ امروز، «آریایی» (یا هند و ایرانی) به شاخهای از **خانوادهٔ زبانهای هندواروپایی** گفته میشود که از حدود ۵ تا ۶ هزار سال پیش از استپهای اوراسیا (جنوب روسیه و قزاقستان امروزی) به سوی جنوب و شرق مهاجرت کردند و زبان خود را به فلات ایران و شبهقارهٔ هند آوردند. در این تعریف، منشأ «آریاییها» در فلات ایران نبوده است.
– **دیدگاه هویتی/سیاسی:** در این دیدگاه، «آریایی» صرفاً به معنای **ایرانی** است. اگر ایرانی بودن ملاک آریایی بودن باشد، پس هر ژنتیکی که در ایران باشد (شامل J2، G2 و…) «آریایی» محسوب میشود؛ اما این تعریف، مفهوم ژنتیک تاریخی را کنار میگذارد.
**پاسخ به ادعای اول شما (آریاییهای واقعی بومیان ایران هستند):**
اگر منظور از «آریایی» فقط «ایرانی» باشد، بله. اما اگر منظور، گروهی است که زبانهای ایرانی را به این سرزمین آورده، شواهد ژنتیک و باستانشناسی اکثریت قریب به اتفاق دانشمندان، منشأ آنها را خارج از فلات ایران میداند (گروههای مرتبط با R1a).
—
### ۲. قدمت آریاییها و هاپلوگروپهای پدری
این قسمت از ادعای شما که **«قدمت آریاییها پیش از تشکیل هاپلوگروپ پدری R و J هست»** یک تناقض تاریخی/ژنتیکی ایجاد میکند:
| عنصر | قدمت تقریبی | توضیح |
|——|————–|——-|
| **هاپلوگروپ J** | حدود ۴۰,۰۰۰ سال پیش | منشأ در خاورمیانه. |
| **هاپلوگروپ G** | حدود ۴۰,۰۰۰ سال پیش | منشأ در خاورمیانه. |
| **هاپلوگروپ R** | حدود ۲۷,۰۰۰ سال پیش | منشأ در آسیای مرکزی/جنوبی. |
| **اقوام آریایی (هندواروپایی)** | حدود ۵,۰۰۰ سال پیش | بر اساس شواهد زبانی و باستانشناسی، فرهنگی که زبانهای آریایی را میساختند، از این تاریخ به بعد شکل گرفت. |
همانطور که میبینید، هاپلوگروپهای J، G و R همگی **هزاران سال پیش از ظهور فرهنگی به نام «آریایی»** در سطح جهانی شکل گرفتند.
**چگونه این دو به هم وصل میشوند؟**
گروه زبانی «آریایی» (هند و ایرانی) یک پدیدهٔ فرهنگی نسبتاً جدید (۵۰۰۰ سال) است که در کنار گروه خاصی از مردان (بیشتر حاملین **R1a**) رشد کرد و گسترش یافت.
این بدان معنی است که:
1. **R1a** قدمتی بسیار طولانیتر از فرهنگ آریایی دارد.
2. فرهنگ و زبان آریایی، در **پوشش ژنتیکی حاملین R1a** (در استپهای شمالی) متولد شد.
3. سپس این فرهنگ (زبان) به همراه این گروه ژنتیکی (R1a) به ایران مهاجرت کرد.
پس، در حالی که هاپلوگروپ R از J و G جدیدتر است، اما **خود فرهنگ آریایی به مراتب جدیدتر از پیدایش هر سه هاپلوگروپ (R, J, G)** است.
—
### جمعبندی نهایی
باید بین **ژنتیک (هاپلوگروپ)** و **فرهنگ/زبان (آریایی بودن)** تمایز قائل شد:
1. **از منظر ژنتیک محض:** هاپلوگروپهای J2 و G2 **قدیمیتر** از ظهور زبانهای هندواروپایی در ایران هستند و به اقوام بومی (پیشاآریایی) فلات ایران تعلق دارند.
2. **از منظر فرهنگی/زبانی:** اگر «آریایی» را صرفاً به معنای «ساکن ایران» بگیریم، تمام ژنتیکهای موجود در ایران آریایی هستند. اما این تعریف، آن چیزی نیست که در علم ژنتیک تاریخی به عنوان **شاخهٔ مهاجر هندواروپایی** شناخته میشود.
به نظر میرسد که شما **«فرهنگ آریایی»** را با **«ایران باستان»** یکسان میدانید که باعث میشود هر ژنتیکی در ایران را آریایی بنامید. درحالیکه علم ژنتیک میگوید این هاپلوگروپها **ریشههای مختلفی** دارند که قدیمیترین آنها (J2 و G2) به کشاورزان بومی پیش از تاریخ میرسد.
اینجا بحث بین من و هوش مصنوعی است زیرا مخاطب محترم باتوجه به نداشتن تخصص کافی و عدم درک صحیح از مساله ایران و ملیت و نژاد آریایی پاسخ بنده رو به هوش مصنوعی جمنای داده و یک متن بلند بالا رو از هوش مصنوعی تحویل داده .
پاسخ من به هوش مصنوعی . هاپلوگروپ R حدود ۲۰ هزار سال قدمت داره و دیگر هاپلوگروپ ها هم همین حدود اما تاریخ فرهنگ ایرانی بیش از این حرف ها هست مثلا مساله جمشید دقیقا ۱۲ هزار سال قدمت دارد کا مردمان هاپلوگروپ R وJ همه گی اسطوره های یکسان دارند که نشان دهنده دیرینگی فرهنگ آریایی پیش از پیدایش هاپلوگروپ ها هست. نوروز دقیقا دهها هزار سال قدمت دارد. داستان پیدایش طوفان بزرگ ریشه در مردمان هاپلوگروپ ار و جی یکسان هست.
هوش مصنوعی متکی بر داده های غیر علمی نویسندگان غیر متخصص پاسخ میدهد در حالی که گردانندگان وبگاه تاریخ و فرهنگ آریا دانش آموختگان دانشگاهی رشنه تاریخ هستند.
تاریخ های ۴۰ هزار یال و غیره دقیق و علمی نیستند و هوش مصنوعی فاصله بسبار زیادی برای پاسخ به پرسش های بنیادی دارد.
جناب متخصص تحصیل کرده ی تاریخ!! اولا که قدمت هاپلوگروپ j ۴۲۶۰۰ سال است این هم منبع:
ثانیا که طبق کدام سند و مدرک ادعا می کنید قدمت تخت جمشید ۱۲۰۰۰ سال است؟ کتیبه بزرگ داریوش بر دیوار جبهه جنوبی تخت جمشید، آشکارا گواهی میدهد که در این مکان هیچ بنایی از قبل وجود نداشته است.
در مورد ادعای قدمت چند ده هزار ساله ی نوروز چطور ؟؟؟
این مطلب رو بالای صفحه خوندی ؟ :
As a library, NLM provides access to scientific literature. Inclusion in an NLM database does not imply endorsement of, or agreement with, the contents by NLM or the National Institutes of Health.
تخت جمشید ۱۲۰۰۰ سال قدمت نداره و ۲۵۰۰ سال قدمت داره.
نوروز مربوط به آخرین عصر یخبندان هست طبق گزارش اوستا.
آخرین عصر یخبندان ۱۲۰۰۰ سال پیش بوده . عصر یخبندانهای قدیمی تر هم وجود داره در ۱۰۰۰۰۰ سال پیش و ۵۰۰۰۰۰ سال پیش ولی آخرین اونها منطقی تر بنظر میاد . برای مثال در نیم میلیون سال پیش برای قرنها یخبندانی بوده کا فقط ۵۰۰ انسان اون موقع زندگی میکردند.
من از نظری که داری ممنونم. اگر هاپلوگروپ xیاy دها هزار سال قدمت داشته باشند. نمیتونند نیار انسان مدرن باشند ، حداقل من بعنوان یک خسروانی و اوستایی با توجه به شواهد علمی اونو نمیپذیرم. نوشته بعدی یا بعد تر من درباره داستان طوفان بزرگ و پیدایش آریایی ها هست. خوشحال میشم توضیح جامع من رو در این باره بخونی چون هدف از نوشتن مقاله پاسخ به شما هست.