اروپاجشن ها

ریشه های کهن حاجی فیروز و عمو نوروز

Views: 232

تازه ترین یافته های پژوهشگران ایرانی به سرمنشاء مشترک ایرانی و ژرمنی میپردازد که منشاء مشترک آریایی دارد . مهندس پرنیان حامد که ساکن آلمان است و بر فرهنگ باستانی آلمان و شمال اروپا چیره است و در فرهنگ ایران باستان نیز مطالعات فراوانی دارد از پیشگامان تاریخ نگاری نوین هند و اروپایی است که دست یافته های او کم کم در حال جا افتادن و گسترش در مجامع فرهنگی و علمی است .

رسم عمو نوروز و حاجی فیروز از کجا آمده است ؟ ریشه های حاجی فیروز چیست و حاجی فیروز از چه دورانی برگزار می شده است ؟ 

بنا بر یافته های پژوهشگران قدمت سنت حاجی فیروز و عمو نوروز به دوران پیش از پراکندگی آریایی ها باز میگردد . 

نظرات گوناگونی درباره حاجی فیروز گفته شده که عجیب ترین واکنش جلوگیری برگزاری نوروز خوانی حاجی فیروز توسط شهرداری تهران در نوروز سال ۱۳۹۹ است . بهانه انها شبهه نژادی رسم حاجی نوروز است . اما یافته های پژوهشگرانی مانند مجتبی شهمیری ثابت میکند سنت حاجی فیروز کوچکترین ارتباطی با نژادپرستی ندارد و این سنت به دوران بسیار دور در عصر مفرغ و چه بسا در دوران عصر سنگ برگزار می شده و قدمت آن به پیش از پرتکندگی اقوام هند و اروپایی باز می گردد و یک سنت کهن آریایی است زمانی که آریایی ها اصولا هیچ انسان غیر آریایی را از جمله مروم سیاه پوست آفریقا را ندیده بودند .  

البته بخشی از مخالفت با حاجی فیروز ابدا به خاطر شبهه نژادی آن نیست بلکه خود مخالفان از نظر نژاد پرستی مخالف برگزاری جشن آریایی نوروز هستند . آنها میخواهند تمام هویت آریایی را نابود کنند و جشن نوروز کا مهمترین جشن آریایی هست از اهداف اصلی آنهاست . یک روز با ماهی قرمز هفت سین مخالف هستند و بهانه های زیست محیطی و حامی حیوانات می آورند یک روز با سبزه مخالفند و روز دیگر با سمنو و سماق . 

اما ببینیم حاجی فیروز کیست . حاجی فیروز مردی بدون ریش است که صورت خود را سیاه میکند با  لباس قرمز رنگ در خیابان و کوچه شروع به رقص و پایکوبی می کند و آمدن بهار را اعلام میکند . در برابر حاجی فیروز عمو نوروز قرار دارد که لباس فاخر ریش سپید و کلاه نمدی بر سر دارد . 

به دیگر ملل هند و اروپایی سر میرنیم   در اروپا در هنگام جشن کرسیمس البته در گذشته های نزدیک مردی با لباس دلقک های قرون وسطایی با صورت سیاه و بدون ریش به پای کوبی میپرداخت که نام او را پیتر سیاه گذاشته بودند یعنی نامش 

پیتر سیاه رود . مجتبی شهمیری میگوید که پیتر سیاه از هاگین کلاغ اودین می آید اودین از شخصیت های باستانی اسکاندیناوی است . اودین دو کلاغ داشت که نام یکی هوگین و دیگری مانین رود که هنگام بهار اودین همراه کلاغ هایش خبر رفتن زمستان و آمدن بهار را میداد .  

شهمیری سندی بر این رابطه می آورد ، حاجی تغییر یافته هاگین و پیروز تغییر یافته پیتر است . هاگین پیتر / حاجی پیروز . 

در ادامه به گفته ابوریحان بیرونی در کتاب التفهیم در باب حاجی فیروز گفته است که مردی کوسه یعنی بدون ریش سوار خر میشده است و یک کلاغ در دست داشته و با بادبزن خود را باد می زده و با زمستان وداع می کرده است .  

حضور کلاغ خود گویای ارتباط حاجی فیروز با هاگین و مانین اسکاندیناویایی و دوران بسیار کهن آریایی یا به تعبیری هند و اروپایی کهن است . مثلما در مورد اسطوره های آریایی جای سخن فراوان است و کارشناسان زیادی حرف ها و گفته های گوناگون و ناهمگن فراوانی دارند اما بنظر نویسنده گفتای جناب شهمیری از همه درست تر است .

10 thoughts on “ریشه های کهن حاجی فیروز و عمو نوروز

  • سلام فکر کنم حاجی فیروز سنتش به دوران فیروز نهاوندی برگرده من رفتم پیام ها رو خوندم اکصرا اینارو نوشتن

    پاسخ دادن
    • آریا

      بله این یکی از دیدگاه های رایج اما به احتمال زیاد اشتباه هست . حاجی فیروز بسیار کهن تر از پیروز نهاوندی ایت و ابروریحان بیرونی به این سنت اشاره کرده است . این امکان که در یک مدت کوتاهی یک پدیده فرهنگی در اون زمان ایرانددر اون ابعاد شکل بگیره و تا زمان ابو ریحان بیرونی تنها چند سال قدمت داشته باشه ، بهر حال من از میان دیدگاه های گونانگون و از جمله پیروز نهاوندی ریشه هند و اروپایی اون رو درست تر دیدم .

      پاسخ دادن
  • آریای عزیز
    آیا سکا ها واقعا ایرانی تبار بودند؟
    چون از زبان غربی ها میشنوم این را پرسیدم
    ایا امکان دارد سکا ها از گونه ای دیگر از اقوام باشند همانطور که برخی از دوستان در چت آقای شهمیری نوشتند؟
    این اقوام چه کسانی هستند و چه ویژگی هایی دارند؟

    پاسخ دادن
    • آریا

      سلام . سکاها قطعا از اقوام ایرانی هستند . چه از نگاه اسطوره شناشی و چه از نگاه چهره و شباهت کاملا ایرانی هستند . برای نمونه قوم آسی بازمانده آلانهای سکایی در قفقاز شمالی به زبان ایرانی گفتوگو میکنند و چهره ایرانی دارند . در پست آینده به این موضوع خواهم پرداخت

      پاسخ دادن
  • سلام آریای عزیز یک سوال داشتم
    چرا با وجود اینکه از نظر زنتیکی میزان قرابت ما با مردم اروپتی جنوبی ببشتر هست اما آثار ایرانی بیشتر در اروپای شمالی و غربی و مرکزی یافت میشود تا جنوبی؟

    پاسخ دادن
    • آریا

      سلام . آثار ایرانی در جنوب اروپا کم نیست اما در مرکز و شمال اروپا یکی به این دلیل است که قدمت فرهنگ ایرانی بسیار زیاد است به این معنی که اروپایی ها این نشانه ها رو از خودشون میدونن چون در اصل اونا ایرانیان مهاجرند و دوم مهاجرت ثانوی ایرانیان سکایی به اروپا .

      پاسخ دادن
    • آریا

      نه منظورم این نبود که مردم شمال اروپا سکایی هستن . ممکنه دوبار مهاجرت شده باشه . یکبار پس از یخ بندان بزگ و در هشت هزار سال پیش هند و اروپایی هاا از ایران به اروپا رفتن و سکایی ها در سه یا چهار هزار سال پیش مهاجرت کردن . شاهنامه میگه آریایی ها سه گروه بودن به رهبری ، سرم ، تور و ایرج و مردم یزونان و ایتالیا رو ما رومی میشناتتیم هرچند میتونه درست نباشه مثلا اونا آخایی ها رو دارن که با هخایی ها ارتباط دارن . از طرفی سکایی ها در سالهای پس از نابودی ارپراتوری روم به اسپانیا مهاجرت کردند . پس داستان جنوب اروپا یکی نیست

      پاسخ دادن
    • آریا

      بستگی داره ایران رو چی تعریف کنیم . از نظر ایران ایرانویج بله ایرانی یا به تعبیری آریایی هستند ولی از نظر هویت امروزین ایران که بر پایه اسلام هست خب نه . از نگاهی بله و از نگاهی نه

      پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *